TÜRKİYE'DE 68 KUŞAĞI VE SANATÇILARIMIZ

Türkiye’de 68 Kuşağı ve Sanatçılarımız

Dünya’yı sarsan 68 kuşağı Türkiye’yi de etkisi altına alınca Türk müziği adeta çağ atladı. Yaşanan şiddetli siyasi ve ideolojik olaylar seslerini müzikle duyurmaya çalıştılar. Özellikle 68 Kuşağı temsilcisi olan Anadolu-Rock grupları , halk müziği ögelerinden yararlandı. Yerli ve milli değerlerimiz olan Pir Sultan’dan , Yunus Emre’den , Aşık Veysel’den , Dadaloğlu’ndan ve nice kıymetli ozanlarımızdan faydalanarak ideolojilerini şarkılarında yaşattılar. Bugün sizlere 68 Kuşağı’nın etkisi altında kalan sanatçılarımızdan bahsedeceğiz.

68 Kuşağı ile başlayan bu dönemde protest söylemlerin yanı sıra aşk , ayrılık , gurbet vb. konular öyküsel anlatımları ile dikkat çekmektedir. Buna vereceğimiz en güzel örneklerden biri Cem Karaca’dan Tamirci Çırağı…

Cem Karaca & Dervişan - Tamirci Çırağı (1975) - YouTube

Elleri ak yumuk yumuk, ojeli tırnakları
Nerelere gizlesin şu avucum nasırları
Otomobili tamire geldi dün bizim tamirhaneye
Görür görmez vurularak başladım ben sevmeye
Ayağında uzun etek, dalga dalga saçları
…”

Tarih boyunca ‘ezen ve ezilen’ şekli çevresinde gelişen toplum yapısını halk ozanlarımız ‘ağa-ırgat’ veya ‘ağa-köylü’ olarak işlemiştir. Bu toplumsal sınıflanma her daim ciddi bir sorun olup sanata da yansımıştır. Avşar bozlağı olarak bilinen Cem Karaca’nın da seslendirdiği Dadaloğlu parçası kültürümüzün başkaldırı yapıtlarından biridir.

Halk Ozanlarımızdan Esinlenen Başlıca Protest Sanatçılarımız

Edip Akbayram:

Edip Akbayram çalışmalarından görüldüğü üzere en çok Aşık Mahsuni Şerif’ten etkilenmiştir. Bunun yanı sıra Neşet Ertaş ve Aşık Veysel gibi ozanlarımızdan da faydalanmıştır. Merdo , Bu Mezarda Bir Garip Var , Boşu Boşuna parçaları Aşık Mahsuni Şerif’e aittir.

Selda Bağcan:

Selda Bağcan: Selda 1979 - Plak - Opus3a

Müziğe ilk adım attığı zamanlar Anadolu pop-rock’tan etkilenmiş , sonradan Halk müziği kategorisine yönelmiştir. Eserlerinde ozanlık geleneğine ait kaynakları sıkça kullanmıştır. ‘ Dumanlı Dumanlı Oy Bizim Eller’in söz müzik sahibi Aşık Mahsuni Şerif’tir.

Ersen ve Dadaşlar:

68 Kuşağının ilk örneklerinden biri olan ve müzikleri itibariyle Anadolu Rock’un tipik bir temsilcisi olmuşlardır. Anadolu ozanlık geleneğinden yoğun biçimde etkilenmiş olup halk ozanlarının sözlerini çağdaş bir biçimde yorumlamışlardır. Barış Manço gibi istisnai bir biçimde sol görüşlü olmaktan öte milliyetçilerdir. Bilindiği üzere Erzurum kökenli olan Dadaşlık geleneğinin milliyetçi bir yapısı bulunmaktadır.

Ersen ve Dadaşlar Nereliydi - Erzurum Portalı - Erzurum Habe

Dostlar Beni Hatırlasın (Aşık Veysel) , Beni hor Görme Kardeşim ( Aşık Veysel ) , Bir Ayrılık Bir Yoksulluk Bir Ölüm (Karacaoğlan) , Gafil Gezme Şaşkın ( Pir Sultan Abdal ) ve daha birçok eserleri halk ozanlarımızdan alınmış olup yeniden yorumlanarak müziğimize kazandırılmıştır.

Grup Kızılırmak:

Devrimci ve protest bir grup olan Kızılırmak , müzikleri itibariyle yerli öğelerimizden sıkça faydalanmışlardır. Neredeyse tüm halk ozanlarının en güzel eserleri grubun dağarında yer almaktadır. Lakin en çok tercih ettikleri ozan Pir Sultan Abdal’dır demek mümkündür. Bu tercihlerinin nedeni Pir Sultan Abdal’ın Anadolu ozanları içerisinde en direngen olanı olmasıdır. Grubun en önemli özelliklerinden biri de halk müziğini Batı müziği formunda çok güzel bir şekilde seslendirmeleridir.

Grup Kızılırmak Pazarlık mı olur - YouTube

Moğollar:

Anadolu pop-rock türü kapsamında çok güzel eserler vermişlerdir. En önemli özellikleri olarak halk müziği ve ozanlık geleneği motiflerini eserlerinde üretken bir şekilde kullanabilmeleridir.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

<span>%d</span> blogcu bunu beğendi: